KATA-KATA MANIS TETAMU, SIALAKAN!@

Wednesday, October 19, 2011

USIA 15 TAHUN SELUDUP PATI? SINDIKET MELIBATKAN USIA MUDA.. ADEHH

Remaja ditahan seludup 10 PATI


Supritendan Mohd. Nadzri Hussain memeriksa tempat duduk belakang sebuah kereta yang membawa sepuluh PATI di Ibu Pejabat Polis Daerah Arau di Arau, Perlis, semalam.


ARAU 19 Okt. - Walaupun usianya baru 15 tahun, namun seorang remaja lelaki telah ditahan kerana menyeludup 10 pendatang asing tanpa izin (PATI) warga Myanmar, semalam.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Mohd. Nadzri Hussain memberitahu, remaja tersebut ditahan ketika berhenti rehat di sebuah stesen minyak di Pauh, pukul 12.30 tengah hari.

Sebelum itu, kata beliau, pihak polis yang menjalankan rondaan jenayah terserempak dengan sebuah kereta Proton Wira Aeroback dalam keadaan mencurigakan berhenti di stesen minyak itu.
Menurutnya, hasil pemeriksaan di dalam kereta itu terdapat 10 PATI terdiri daripada daripada tujuh lelaki, dua wanita dan seorang bayi perempuan berusia sembilan bulan.
"Polis mendapati kusyen di belakang kereta itu telah dikeluarkan supaya ia dapat memuatkan lebih ramai penumpang," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Beliau berkata, pihaknya percaya PATI tersebut dibawa dari sebuah kawasan tersembunyi di sempadan Padang Besar-Thailand sebelum mereka dihantar ke Perhentian Bas Changlun, Kedah untuk menaiki bas ke Kuala Lumpur.
Katanya, suspek bersama 10 PATI kemudian ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) untuk siasatan lanjut.
Kata beliau, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 26 A Akta Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran 2010.
Mohd. Nadzri berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan cubaan menyeludup PATI itu didalangi sindiket tertentu.

No comments:

Post a Comment