KATA-KATA MANIS TETAMU, SIALAKAN!@

Friday, September 30, 2011

Isa kini musuh nombor 1 warga Felda?

sumber | Print |
Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 30 Sept: Bagi warga Felda, Pengerusi baru mereka, Tan Sri Isa Samad kini menjadi musuh nombor satu mereka.

Tidak sampai setahun dilantik oleh Datuk Seri Najib Razak untuk menjaga Felda, Isa didakwa menunjukkan belangnya yang sebenar satu per satu.

Kemuncak kemarahan mereka kepada Isa adalah perlantikan beliau sendiri sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan Felda Berhad (KPF) dalam mesyuaratnya menjelang Aidil Fitri lalu.
(Bangunan KPF yang tersergam indah)

Mesyuarat itu pula dibuat kononnya atas sekeping surat yang ditunjukkan Isa kononnya persetujuan Najib agar beliau mengambilalih KPF.

Yang tragisnya bagi warga Felda, pengambilalihan ini dibuat ketika pemegang jawatan itu, Pengarah Besar Felda, Datuk Dzulkifli Abd Wahad tidak ada.

Ketika itu, Dzulkifli sedang menunaikan umrah di Makkah dan hanya pulang ke tanah pada hari keempat Aidilfitri.


Bagi warga Felda, Datuk Dzulkifli adalah pemimpin terbaik Felda yang mereka temui.

Semasa Datuk Dzulkifli menjadi pengerusi KPF, ahlinya yang terdiri dari peneroka dan kakitangan Felda mendapat dividen terbaik.

Hampir setiap tahun, KPF akan memberikan sekitar 15 peratus dividen setiap tahun, jauh lebih baik dari mana-mana koperasi di negara ini.

Hasilnya, KPF telah diangkat menjadi koperasi contoh di peringkat negara dan dipuji di peringkat antarabangsa.

Julai lalu, KPF muncul antara 10 koperasi cemerlang di negara ini apabila menerima Anugerah Koperasi Cemerlang (Kluster Besar) 2011.

Kepercayaan orang ramai, pengurusan dan pentadbiran yang baik merupakan faktor utama yang membolehkan KPF memenangi anugerah tersebut.

Malah, kejayaannya merangkul anugerah tersebut merupakan bukti selanjutnya prestasi semasa koperasi itu serta kemampuannya memberikan sumbangan kepada masyarakat dan memainkan peranan aktif untuk terus memperkukuhkan gerakan koperasi di dalam negara.

Selain KPF, Bank Rakyat turut menerima anugerah yang sama.
(Perdana Menteri menyampaikan anugerah koperasi terbaik kepada KPF)
KPF yang ditubuhkan pada tahun 1980 merupakan koperasi warga petani terbesar di Malaysia.

Kini, selepas Isa merampas kuasa sebagai pengerusi KPF, para ahlinya menjadi tertanya-tanya, apakah nasib mereka selepas ini.

Ke manakah duit puluhan juta yang mereka kumpulkan selama ini dalam koperasi itu akan dibelanjakan Isa selepas ini.

KPF telah ditubuhkan pada 1 Julai 1980 di bawah Ordinan Koperasi 1948 untuk menjadi simpanan dan pelaburan anggota Felda.

Penubuhan KPF ini untuk memberi peluang secara adil kepada warga Felda untuk turut serta memiliki ekuiti dalam syarikat-syarikat Felda melaluinya.

Hasrat untuk menubuhkan KPF sebagai suatu wadah simpanan pelaburan warga Felda telah dicetuskan pada Mesyuarat Lembaga FELDA yang ke 102 pada 15 Januari 1980 Yang dipengerusikan oleh Y.M Tan Sri Raja Muhammad Alias.

Dengan iltizam yang tinggi pihak pengurusan ketika itu, maka KPF telah ditubuhkan pada 1 Julai 1980 di Bawah Ordinan Koperasi 1948 (Digantikan oleh Akta Koperasi 1993).

KPF telah menjadi wadah simpanan dan pelaburan warga Felda yang unggul sehingga kini.

Setiap pelabur dibenarkan melabur sehingga RM250,000 dan ramai ahlinya mempunyai pelaburan sebanyak itu.

No comments:

Post a Comment